7 דברים שאתה חייב לדעת לפני שאתה פותח את העסק שלך

פתיחת עסק משלך היא צעד אחד לעבר עצמאות כלכלית שרוב האנשים מצפים לה. עם זאת, מרבית העסקים נכשלים בעוד שאחרים משגשגים. עסקים כרוכים בסיכונים והחלטות שמשפיעות עליהם רבות. לכן אם אתה שוקל לפתוח עסק, חשוב שתזהה כמה מהדברים שתצטרך שיהיה לך בכדי שתוכל לרוץ מהר. אם אתם מחפשים לפתוח עסק רצוי שתחקרו באופן נרחב. מאמר זה יעזור לכם להבין שבעה דרבים שאתם חייבים לדעת לפני שתתחילו את העסק, וכמובן שישנם עוד הרבה מעבר, אולם למאמר זה בחרנו את הנקודות שיותר חשובות לציון, ושלא מקבלות מספיק תשומת לב.

כישורים רלוונטיים

כשאתה פותח עסק חשוב שתוודא שיש לך את הכישורים הנדרשים לצורך העסק הזה, לדוגמא – אם אתה רוצה לפתוח עסק לבניית אתרים כדאי שתדע לבנות אתרים, ואם אתה דווקא בקטע של לפתוח קונדיטוריה כדאי שתדע לאפות. זה אולי נשמע טריוויאלי, אולם ישנם לא מעט אנשים שהולכים לפתוח עסק בלי להבין שום דבר בתחום העיסוק הזה, מתוך הבנה שהם יוכלו להעסיק בעלי מקצוע ולעשות את הניהול בעצמם, ומהר מאוד הם מתבדים שזה לא עובד ככה. אם אתה לא יודע לבנות אתרים, איך תדע לגייס בונה אתרים טוב? איך תדע להעריך את העבודה שלו? ישנם לא מעט אנשים שחושבים שאם הם למדו מקצוע זה מספיק כדי לפתוח עסק בתחום וברור שגם זו טעות שיכולה לעלות ביוקר. אם אתה רוצה לפתוח עסק בתחום שבו למדת – לך קודם לעבוד בתחום כשכיר, תחת מישהו מנוסה, שיוכל לתת לך הארות והערות, לתקן אותך ולכוון אותך, וכאשר תרגיש שאתה מנוסה מספיק – רק אז ייתכן שזה יהיה הטיימינג הנכון בשבילך. אולי.

ביורוקרטיה

אם אתה הולך לפתוח עסק, אתה צריך להיות מוכן להתמודד עם ביורוקרטיה, להבין את כללי המשחק ולקבל אותם בהבנה. זה יכול להיות עסק קטן מהבית שבו כל מה שתצטרך זה רק לעבוד מול מס הכנסה וביטוח לאומי (ואם אתה עוסק מורשה או חברה בע"מ אז גם מול מע"מ), אבל במידה ותרצה עסק כמו מסעדה – תידרש גם להוציא רשיון עסק, ויש גם סוגי עסקים שנדרש עבורם היתרים ממשלתיים, רשיונות, שייכות לאיגודים וכדומה, שלא לדבר על נושא חוקיות העסק. העצה הטובה ביותר שנוכל לתת בנושא הזה היא לבדוק טוב טוב לפני שאתה פותח את העסק לגבי התנאים הנדרשים ורק אז לקבל החלטה. תוכל לחפש מידע בנושא בגוגל, או בפאנלים עסקיים וכמובן להתייעץ עם בעלי עסקים בתחום שבו אתה רוצה לעסוק גם כן. חלקם כמובן שלא ירצו לחשוף מידע בפניך, אבל אחרים ישמחו לסייע ויעשו זאת בחפץ לב.

תקציב

לפני שאתה פותח עסק חשוב שתבין בדיוק כמה ההרפתקאה הזו הולכת לעלות לך וכמה כסף היא דורשת, וכמובן – מהיכן הכסף הזה עתיד להגיע ומה הם תנאי ההחזר. ישנם עסקים שמבוססי מתן שירות ומבוצעים דרך האינטרנט (כמו לדוגמא בניית אתרים) שבהם אפשר להתחיל מהבית באמצעות המחשב הקיים, ואז במקרה זה עלות הקמת העסק תהיה די נמוכה כיוון שאין לעסק זה הוצאות קבועות למעט שיווק. אם לעומת זאת העסק הוא דוכן פלאפל, יש לקחת בחשבון את העלויות החד פעמיות (כמו ציוד מטבח, שילוט, כלים וכדומה), את ההוצאות הקבועות החודשיות (כמו חשמל, מים, גז, מס שילוט, שכירות, ארנונה) וכן את ההוצאות החודשיות המשתנות (כמו חומרי גלם, שתלויים בכמות המנות שנמכרות בפועל) וכמובן משכורות במידה ודרושים עובדים לעסק, וכן לתכנן קדימה כמה כסף נצטרך לממן את ההוצאות עד שהעסק יהפוך לרווחי על פי הצפי, כיוון שאם ניקח בחשבון תקציב ל-4 חודשי פעילות עד שהעסק הופך לרווחי, ובפועל זה ייקח 8 חודשים, או שנה, או אפילו יותר – זה אומר שהכסף ייגמר לנו מוקדם מדי, מה שיאלץ אותנו לקחת הלוואות נוספות והן יגררו ריבית שעלולה לפגום ברווחיות של העסק כפי שתכננו, שלא לדבר על הגעה למצב שבו אין לנו דרך להחזיר את החובות ואין לנו איך לתפעל את העסק.

אולי גם יעניין אותך:
> מהם 3 חוקי הברזל לעסק יציב?
> 90% מהעסקים הקטנים נסגרים בשנתיים הראשונות. מה האחרים עושים אחרת?
> איך לוודא שהעסק שלך מוכן להתמודד עם העתיד?

איזו בעיה העסק פותר?

לפני שנפתח עסק חשוב שנבין מהם הפערים הקיימים בנישה שבה אנחנו רוצים לעסוק, ממה נובעים הפערים האלה וכיצד אנחנו הולכים לענות על הפערים הללו. לדוגמא – אם בשכונה שלי חסרה גלידריה, ייתכן שלפתוח גלידריה יהיה נכון לעשות, או שאם הגעתי למסקנה שמרבית בעלי העסקים הקטנים לא יכולים להרשות לעצמם לפתוח אתר עבור העסק שלהם כיוון שהמחירים בשוק גבוהים, ייתכן שלפתוח עסק לבניית אתרים מוזלים יהיה נכון לעשות. כמובן שאלה רק 2 דוגמאות לסוגי פערים בשוק (חוסר בשירות במקרה של הגלידה, או שירות מוגבל במקרה של האתר), וישנם כמובן פערי שוק נוספים כמו זמינות מוגבלת, מוצרים מוגבלים / מוצרים מסורבלים, איכות המוצרים, עיצוב, נגישות וכדומה. את בדיקת פערי השוק חשוב לבצע בצורה נכונה ואף להיעזר באיש מקצוע במקרה זה, כדי לוודא שהפער הזה באמת קיים בשוק שבו אתה רוצה לפתוח עסק והוא לא פער מדומה שקיים רק אצלך או אצל כמה אנשים שאתה מכיר, ולמרות שהוא קיים רק אצלם אתה נוטה להסיק שהוא קיים גם אצל אחרים.

מי הלקוחות הפוטנציאלים שלך?

שאלה זו הינה שאלת חובה בטרם אנחנו פותחים כל סוג של עסק, וכן בטרם אנחנו מכניסים מוצר או שירות חדש לעסק קיים. הבנה של הלקוחות הפוטנציאליים עוזרת לך לוודא שהמוצר או השירות שלך מתאים להם (לדוגמא – אם הלקוחות הפוטנציאליים שלך הם חרדים שאוכלים רק בד"צ העדה החרדית ואתה חשבת לפתוח גלידריה בשכונה – תוודא שיש לך כשרות מהדרין בד"צ העדה החרדית), וכמובן, התאמת המוצר או השירות לקהל איננה מוגבלת רק לכשרות כזו או אחרת, אלא תשפיע על עוד הרבה מאוד גורמים כמו איך לסדר את החנות ואת המדפים, או איזו מוזיקה להשמיע לקונים (שמת לב שבחנויות אופנה של צעירים המוזיקה יותר קצבית והווליום שלה גבוה יותר, מאשר חנויות אופנה שמיועדות לקהל בוגר יותר…?), איך לעצב את החנות או המוצרים, באיזו רמת מחירים אתה צריך לנקוט, מה השפה העיצובית המתאימה, כיצד נכון יהיה לספק את המוצר וכמובן – כל התכנים השיווקיים שלך אמורים להיות מבוססים על הלקוחות הפוטנציאלים שלך ועל עולם התוכן שלהם.

איך הלקוחות יגיעו אליך?

אחת הטעויות הפופולריות ביותר שיזמים מתחילים עושים כשהם פותחים עסק, זה להתעלם מנושא שיווק העסק והקצאת התקציב המתאים לו. טעות נוספת שיזמים עושים זה לחפש את הטרנד השיווקי החדש ולחשוב שהוא יהיה נכון גם עבור העסק שלך. לדוגמא – אם העסק שלך הוא עסק שכונתי שנותן שירות לתושבי השכונה (כמו מספרה או חנות צעצועים קטנה), ייתן שפליירים יהיה הדרך הנכונה ביותר לשווק אותו. לעומת זאת אם העסק שלך הוא עסק שקיים בשכונה אולם יכול לספק שירות לכל רחבי העיר דרך הטלפון (כמו פיצריה או חנות פרחים שמציעים משלוחים) ייתכן ותרצה להשתמש גם בפייסבוק בפרסום לוקלי בנוסף לפליירים בשכונות הסובבות. עסקים בפריסה ארצית ייתכן שדווקא פרסום בגוגל יהיה אפיק השיווק הנכון עבורם וכמובן שישנם עוד לא מעט אפיקי פרסום נוספים כמו רדיו, טלוויזיה, שלטי חוצות, נייטיב, חסויות, פעילויות קד"מ ועוד, ולכן הדרך הנכונה ביותר עבורך היא להתייעץ עם יועץ שיווק (או עם משרד פרסום, תלוי בגודל שלך ובתקציבים המתוכננים) כדי להעריך בדיוק את עלויות השיווק הצפויות לעסק ולהוסיף אותם לתקציב הנדרש.

תמחור

דיברנו על זה קצת בסעיף שנגע בלקוחות הפוטנציאלים, אולם זהו נושא מספיק חשוב כדי שנקדיש לו סעיף משלו. כמובן שחשוב להבין מי הקהל שאליו אתה פונה ולהתאים את המחיר אליו, אולם כמובן שישנם עוד שיטות תמחור נוספות, שהרי – ייתכן שבהתחלה יהיה נכון עבורך להיכנס במחיר "חדירה לשוק" שיהיה נמוך משמעותית, אולם במקרה זה חשוב להבין האם הלקוחות יקבלו בהבנה את המחיר החדש אחרי ששלב החדירה לשוק יסתיים, או שהם ימנעו מרכישה ויחכו למבצעים. מצד שני מחיר נמוך עלול לפגוע בתפיסת המותג ולגרום לכך שהקהל יתפוס את המוצר כנחות ביחס לחלופות. לעומת זאת, תמחור גבוה יותר עשוי לסייע למצב את המוצר כאיכותי יותר, אולם מצד שני הוא עלול למנוע מהקהל הפוטנציאלי לרכוש את המוצר בגלל המחיר המופרז לדעתו. כמובן שישנם עוד הרבה מאוד אסטרטגיות, שתלויות בעלויות הייצור ובמלאי ובתקופת האחריות המוצעת ובתיקונים שידרשו בעתיד אם בכלל ועוד ועוד, וגם כאן – הנכון ביותר הוא להתייעץ בנושא עם יועץ עסקי שיעזור בתמחור נכון.

חשוב לזכור

בשורה התחתונה – חשוב לזכור כי מרבית העסקים שנסגרים היו יכולים לשרוד את התקופה הקשה שהם נסגרו בגללה ואף להגיע לשגשוג, במידה ובעל העסק מלכתחילה היה מתכונן לתקופה הזו, ולוקח בחשבון את הפרמטרים הנכונים שצריך לקחת לפני שהוא יצא לדרך. הסיבה העיקרית היא שבמקרים לא מעטים פתיחת עסק מגיעה מתוך תשוקה של בעל העסק לפתוח את העסק, והוא לא מקדיש מספיק מחשבה ותכנון לתהליך, לא לומד את מה שהוא צריך לדעת לפני שהוא יוצא לדרך ובעיקר סומך על עצמו שיסתדר ויהיה בסדר. איינשטיין אמר פעם "מוח שהכניס אותנו לצרות – אי אפשר לבנות על זה שהוא יוכל להוציא אותנו מהן" ולכן "סוף מעשה במחשבה תחילה" – תכנון נכון, הקפדה על השלבים, על כל אחד מהם, ובקצב הנכון יגדילו משמעותית את הסיכויים שעסק החלומות שלכם שאותו אתם הולכים לפתוח יצליח להתמודד בגבורה עם כל התהומות והמשברים הצפויים לו בדרך, ובכל מקרה תזכרו, שבעלי העסקים העשירים בעולם – מרביתם התעשרו מהעסק השני או השליש או אפילו השביעי שהקימו ולא מהעסק הראשון, וגם את זה צריך לקחת בחשבון, כדי לוודא שבמקרה הכי גרוע – הנפילה תהיה עדינה, וכזו שמאפשרת לקום ולהתחיל מחדש, חכמים וחזקים יותר מאי פעם.

בהצלחה.

כתיבת תגובה