מיומנו של עצמאי: כך נעלמו הצרות – מניהול העסק בגיל 26, למיליון שקל בשנה

יותר ויותר עצמאים מגלים את השיטה הממזרית שמכניסה להם מאות אלפי שקלים בשנה, כמעט בלי להבין בשיווק, בלי דאגות והוצאות מפחידות של תחזוקת עסק…

"כאב ראש. בעצם, יותר גרוע – תסכול וייאוש". אייל ברנע לא מצנזר כשהוא מתבקש לתאר במילים את החוויה של מה זה אומר להיות עצמאי בישראל בשנת 2017.

לפני כמה שנים, עם חלום אמיתי ועיניים נוצצות, השיק ברנע עסק לייעוץ ארגוני. בהתחלה דווקא הדברים עבדו – לקוח אחד הגיע דרך אנשים שהכיר, חברה נוספת שכרה את שירותיו. פרויקטים נכנסו, אבל פה ושם, ממש לא בצורה רציפה.

ברנע (36), הבין שהוא מסתובב סביב הזנב של עצמו, רץ ריצות למרחקים קצרים, וגומר כל יום עם הלשון בחוץ. בסוף החודש בקושי ראה רווחים ולאט אבל בטוח, החלו גם החובות להצטבר.

"הרגשתי כישלון" הוא מודה, "הקמתי את העסק כמובן כדי להרוויח כסף, אבל בעיקר בגלל שרציתי לעזור לאנשים. התחלתי את המסע הזה עם המון מוטיבציה ואנרגיה חיובית, ומהר מאוד כל הבלון הזה התפוצץ לי בפנים".

תמונה הזאת יותר מדי נפוצה לצערי, עסקים נסגרים כל יום על ימין ועל שמאל" | צילום: אדם טל
תמונה הזאת יותר מדי נפוצה לצערי, עסקים נסגרים כל יום על ימין ועל שמאל" | צילום: אדם טל

הדבר הכי קשה זה לבקש עזרה…

"ראיתי שלהגיע ללקוחות זה לא פשוט כמו שחשבתי, ועד שכבר הגיעו כמה לקוחות… לא הצלחתי לגרום להם להישאר. הצרכן הישראלי הוא קשה, קשה לרצות אותו. התביישתי לעשות טלפונים או לבקש עזרה מאנשים בעיקר בתחום הזה של השיווק, ששם גם הייתה הבעיה הכי קשה שלי.

קשה לי לתאר במילים את כל מה שעבר עלי, אבל הרגשתי כשלון מוחלט! אמרתי לעצמי: 'מה חשבת לעצמך כשהקמת עסק?'. הרגשתי איך הכול סוגר עליי. כל החלום, הרצון לעזור, כלום לא התממש ונשמט לי מהידיים. פחדתי להמשיך במדרון התלול הזה ולהגיע לחובות עצומים. וואו… זה – ממש הפחיד אותי".

לסיפור של אייל יש סוף טוב, והיום הוא נמצא במקום אחר לגמרי. אייל החל לעסוק במקביל לעסק בתחום חדש שגילה, תחום שפתח לו חלון להצלחה שלא הכיר. "כמו בני ישראל שיצאו ממצרים, אני מרגיש ממש שיצאתי מעבדות לחירות".

הוא מספר איך זה התחיל. "שמעתי מחבר על קבוצה סגורה של משווקי על, שיודעים דרך האינטרנט להשיג כל מה שמתחשק להם. קיבלתי לינק לסרטון שבדיעבד, שינה לי את החיים. בהתחלה לא הבנתי בדיוק מה קורה שם, אבל משהו בבטן הרגיש נכון והחלטתי שאני חייב להבין מה זה".

17 אלף בחודש – מהכנסה "צדדית

"הסרטון ש"תפס" את ברנע, היה בנושא שנקרא שיווק שותפים, ובאנגלית – אפיליאייט מרקטינג (affiliate marketing).

מדובר בתחום שבו כל מי שרוצה, כל עוד יש לו גישה לאינטרנט, יכול לשבת עם המחשב האישי ולגרום למישהו בצד השני של העולם ללחוץ על כפתור ולבצע פעולה – שתמורתה הוא מקבל עמלה.

האנשים שאחראים לקסם הזה נקראים "אפיליאייטס". הם כמו מנוע, שבדרכים מאוד פשוטות מכוונים צרכנים מכל העולם לרכוש מוצרים או שירותים, ומרוויחים מזה עמלות רבות שמצטברות בסוף למשכורות מפוצצות.

כש"נכנסת" לזה יותר, מה גילית?

"שנכנסתי לתחום הזה, קרה מבחינתי ה'בלתי אפשרי'. תוך כמה שבועות אחרי שלמדתי כמה טריקים פשוטים, פתאום הפכתי לגאון שיווק! נחשפתי לשיטות העבודה של המשווקים הכי טובים בעולם, אלה שגורמים לי ולך ללחוץ על כפתור ה-BUY ברחבי האינטרנט, ולהגיע לאלפי לקוחות חדשים כל חודש בקלות בלתי נסבלת ממש כמו להקליד את השם שלך על מחשב

את הדרך שלי התחלתי בקורס הכי טוב בתחום שיש לי רק מילים טובות לומר עליו…ומשם? הכול התחיל פשוט לקרות.

אחרי מעט מאוד זמן יחסית התחלתי להרוויח. בהתחלה בקטנה, אבל זה היה מעולה, כי לא השקעתי פה את כל ההוצאות הקבועות והשוטפות שיש לעסק רגיל כמו שלי. פשוט ישבתי מול המחשב 2-3 שעות ביום, כהשלמת הכנסה, ועשיתי מה שלימדו אותי. וזה פשוט גאוני

.זה כמו עסק, רק בלי עסק ובטח בלי השקעה שגורמת לך לנדודי שינה.

השקעה של 5 דולר בשבוע – שזה מה ששמתי שם – זה הרי לא נקרא השקעה. זו בדיחה. בהתחלה הרווחתי 3000 לחודש. אחר כך 8000. היום אני עומד על 17 אלף לחודש ממוצע בתור אפיליאייט, וזה רק מההכנסה ה'צדדית'.

מהצד השני, יש גם את בעלי העסקים שעשו כל כך הרבה כסף משיווק שותפים, אני מדבר על סכומים של 150 אלף ש"ח בחודש ומעלה, עד שהחליטו שהם משנים כיוון בעסק, או אפילו מוותרים עליו. מאיזה כיוון שלא מסתכלים – כולם הבינו איזה מכרה זהב נמצא בידיים שלהם

"ומה קרה לעסק שלך?"

אתה מכיר את זה שפתאום אתה יכול להתחיל שוב לנשום? כבעל עסק עצמאי, הרוגע שההכנסה הנוספת נתנה לי הפכה מבחינתי את כל התמונה. לא משנה מה קורה בעסק, אני יודע שאני מסודר. הלחץ ירד ממני, ודרך אגב – 'על הדרך' מה שנקרא, רק בזכות השיטות שלמדתי בשיווק שותפים ובלי לעשות משהו מיוחד, סגרתי החודש בעסק בנוסף עוד 8000 שקל. זה היה חשוב לי מאוד, כי העסק הוא הבייבי שלי, שדרכו רציתי לעשות הרבה דברים טובים.

"היום מבקשים ממני עזרה בשיווק…"

אחת מנקודות השפל שלי בתהליך הזה היו כשחשבתי שאיאלץ לוותר על העסק. בשיווק שותפים אני יושב ומשווק עסקים שונים ברחבי העולם. מעבר לעמלות המצוינות שהרווחתי על זה, השינוי הכי חשוב היה ה'שחייה' היומיומית הזאת מול המחשב בעבודה שיווקית, עבודה שהקפיצה את החשיבה השיווקית שלי קדימה גם בכל מה שנוגע לעסק שלי. פתאום הבנתי כמה דברים בסיסיים לא ידעתי כבעל עסק, והבנתי מה אני צריך לעשות, עבדתי ברוגע ובשלווה, וזה הצליח ונתן לי עוצמה מצד אחד ושלווה מצד שני.

יחד עם זאת, על שיווק השותפים אני בטח לא מוותר. יש לי משם הכנסה מדהימה מהשקעה של שעתיים ביום".

הבנתי שממש ביקשת להתראיין ולספר על העבודה שלך בשיווק שותפים. למה זה כל כך חשוב לך?

"תבין, המצב שלי לא היה פשוט. בתור עצמאי עם הוצאות אינסופיות ואי וודאות כלכלית חייתי כל היום בדאגות, איך אפרנס את משפחתי, איך אבטיח עתיד לילדיי. כבר נהיו לי שערות לבנות. אז כמו שהיקום עזר לי להכיר במקרה את התחום, אני מרגיש שאני חייב להחזיר טובה בדרך כלשהי ולשתף כמה שיותר אנשים…

למה שלעצמאיים יהיה רע אם יש דרך פשוטה להתגבר על רוב הבעיות?"

"רציתי שהטלפון שלי יישבר לרסיסים"

מי שמכיר מקרוב את הסיפור של ברנע, ואולי אף החל בעצמו את "שרשרת העצמאיים" המצליחים בתחום שיווק השותפים הוא אדם טל (32), שהפך תוך שנה וחצי אחרי שהחל לעסוק בתחום למיליונר בגיל 26.

לפני שנתיים השיק את "הפושטק", קורס מחתרתי ומקיף בתחום, שמלמד את התורה של שיווק שותפים צעד אחרי צעד.אדם מספר בגאווה שהעצמאיים – הם הקהל הכי טוב שלו. "אני מלמד קהלים רבים. אבל לבעלי העסקים יש 'פור' מטורף שאין לאחרים. היזמות, החזון והמעוף הם אצלם בילט אין. בגלל הניסיון ה"אמיתי" שכבר קיים אצלם, הם מיישמים את מה שלמדו בקורס בצורה נפלאה, וביחס לאחרים מגיעים לסכומים מאוד גבוהים בחודש, שעומדים על חמש ושש ספרות".

טל משתף, "כל עצמאי מכיר את זה, שלהיות בעל עסק זה גם להיות מנהל, כלכלן, יועץ, פסיכולוג, זה אף פעם לא רק לעשות את העבודה וזהו.

כדי להגיע להכנסה סבירה צריך הרבה לקוחות שיכניסו כל הזמן עבודה, וזה מביא אותך למצב שאתה כל הזמן צריך לעמוד מול המון דרישות, דדליינים מטורפים והפתעות שונות ומשונות."

ניסוי ב – 5 דולר…

"בשיא ההצלחה שלי בעסק בזמנו (בניית אתרים), הייתי בצומת מאוד קשה. מצד אחד הבנתי את המחיר שהעסק העצמאי גובה ממני, מצד שני אני האחרון שבנוי להיות שכיר, לקבל מרות ולעבוד תחת בוס. ואז שמעתי במקרה על התחום של שיווק שותפים, לפני שמונה שנים בערך, כשזה עוד היה בראשיתו.

הדבר הראשון והכי חשוב שהבנתי לגבי שיווק שותפים הוא שזו עבודה שבה אתה עובד מהבית, מול המחשב שלך, ומרוויח כסף.

אז החלטתי לעשות ניסוי. השקעתי 5 דולר. בהתחלה לא קרה כלום. אחרי כמעט שבוע, שמתי שוב חמישה דולר, ופתאום הרווחתי באותו יום שישה דולר. זה רווח שאולי נשמע קטן, אבל זה אמר לי הרבה. שזה אפשרי, ושניתן להרוויח ככה, בכזאת קלות. אח"כ הרווחתי 10 דולר. ו-15 דולר. משם הדרך ל-100 דולר ביום הייתה קצרה ואחרי תקופה התייצבנו אשתי ואני על 1000$ רווח יומי. שנתיים אחר כך, בגיל 26, הגשמתי חלום ועשיתי את המיליון הראשון שלי".

העסקים זקוקים לסיירת מטכ"ל

פוטנציאל הקונים הכי גדול בעולם…

"שיווק שותפים זו עצמאות רבה ומלאה בעבודה, רק בלי העסק הפיזי עם כל הדאגות שסביבו. בניגוד לחיים הרגילים כעצמאי, פה אין לך משרדים, עובדים, מלאי, ספקים. אתה לא בעל עסק ששובר את הראש איך לשווק את העסק שלו, ולא עומד מול לקוחות שיש להם דרישות מפליגות, למעשה פה אתה לא מכיר את הלקוחות, אין שום אינטראקציה איתם, אין דדליינים ודרישות חונקות. זו פשוט דרך מושלמת שפותחת לך אפשרות להרוויח סכומים, בכלל בלי כאב הראש של העצמאי והוצאות אינסופיות של עסק, ולעשות את זה בענף שמגלגל מיליארדי דולרים בשנה".

למה בכלל צריך משווקי שותפים?

תשאל כל בעל עסק, מה אחד הדברים שהכי מתסכלים ומשאירים אותו חסר אונים, ותגלה שזה הנושא של שיווק… תבין, בעלי העסקים חייבים(!) אותנו, כי הם מתים להגיע ללקוחות חדשים.

הם לרוב זורקים כל כך הרבה כסף על שיווק, שברובו הוא בכלל לא אפקטיבי ובקושי רואים תוצאות, וזה מתסכל אותם ובצדק.אני וחבריי שעוסקים בשיווק שותפים יכולים להגיע לקהל שבעל העסק אפילו לא חלם עליו. האפיליאייטס הם יחידת העילית, סיירת מטכ"ל של המשווקים בעולם. הם יודעים לנצל פרצות באינטרנט שאף אחד לא מכיר, בטח לא המתחרים. אפיליאייטס הם ממש ברכה משמיים לכל בעל עסק – כלי מטורף שמגדיל הכנסות אך ורק על בסיס תוצאות שהוא מביא. אנחנו מרוויחים עמלות ישירות מכל קונה. עכשיו, ברור שזה לא נגמר בקונה אחד. אנחנו פונים לקהל רחב בכל העולם, אז אנחנו מדברים על מאות ואלפים שקונים בחודש, כל דבר כזה מצטבר להכנסה חודשית מכובדת מאוד…".

"עבודה של 2-3 שעות ביום, מהבית או איפה שמתחשק." | צילום – אדם טל
"עבודה של 2-3 שעות ביום, מהבית או איפה שמתחשק." | צילום – אדם טל

אולי מדובר בתחום שההצלחה בו זמנית ומוגבלת?

"אתה יודע, ביום שיצא לעולם ה-CD, תעשייה שלמה של תקליטים כמעט נמחקה לגמרי אחרי כמעט 100 שנה של עבודה. כל בעל עסק יודע שיש סיכון בעבודה שהוא עושה אין שום בטחונות בתקופה שבה אנחנו חיים.

אבל…

השיטות שאני מלמד בקורס שלי מכניסות לי באופן אישי סכומים עצומים כבר שמונה שנים ולתלמידים שלי היא מכניסה גם סכומים בהצלחה מטורפת.

בהשקעה של שלוש שעות ביום אפשר להגיע למיליון בשנה. אני עשיתי את זה, וכל אחד יכול. בטח אנשים שמלכתחילה חוש היזמות והעסקים מפותח אצלם.

מנסים לחקות את ההצלחה

לאחרונה הגיע אליי מידע שיש כל מיני קורסים שצצים כמו פטריות בעולם הזה, ואחרי חודשיים מה שלמדו שם כבר לא רלוונטי. זה סבבה ללמד אנשים ולקחת על זה כסף אם יודעים להביא תוצאות, אבל מבאס אותי לדעת שאנשים מבטיחים הבטחות מפליגות ומתפרנסים על גבם של אחרים בשיטות לא הוגנות".

אדם, אל תעלב מהשאלה הבאה…

אבל בתור מי שבא מעולם העסקים ומרוויח סכומים חלומיים, היינו מצפים לקצת יותר קפיטליזם…

למה לעזאזל אתה מלמד אנשים את התחום שהוא מכרה הזהב שלך???

טל מחייך "במילה אחת: שעמום. נכון, אני מרוויח המון ובלי מאמץ, אבל לאורך זמן, משהו חסר, בטח למישהו עם אופי יזמי.

כשאתה מאחורי המקלדת לא מכירים אותך, אתה נשאר אנונימי, וגם אם עשית דברים ממש טובים ממילא לא אתה מקבל את הקרדיט, אלא העסקים ששיווקת. אני מודה שנהיה לי קצת משעמם וחיפשתי את הדבר הזה שיסעיר וירגש אותי. באופי שלי, אני אוהב להיות בקדמת הבמה. בצעירותי הייתי ראפר, כנראה שהחיידק הזה לא באמת עזב אותי.

היום, אחרי מאות תלמידים שהכשרתי בשנתיים האחרונות, זה סיפוק עצום. אני פשוט גאה ומאושר לקבל תודות מאותם תלמידים שמצאו קריירה נוחה ומכניסה, בין אם הם מפרנסים עיקריים, אבות או אמהות, סטודנטים, או שכירים שעבדו בעבודות אפורות, והיום חשבון הבנק מחייך אליהם".

ואתה לא עוצר כאן אנחנו מבינים….

"ממש לא. בימים אלה אני משיק לזמן מוגבל את 'הפושטק'. ברוח חג החירות והאביב שעושה הרגשה של חידוש, יצרתי גם סדרת סרטונים בהם אני מעביר בחינם (!) הדרכה נדירה על שיווק השותפים, על כסף וחופש, ועוד דברים טובים. מידע ופרטים נמצאים בלינק הבא".

כתיבת תגובה