חשיפה: מנהלי חברות וארגונים במשק נדהמו לגלות שממש מתחת לאף זולגים מיליוני ש"ח לחשבונות בנק של גורמים פיקטיביים. רו"ח מגלה כיצד ניתן לאבטח את מערך התשלומים בעסק ולהפסיק את מכת הגניבות.

חזרתו ההדרגתית של עולם העסקים לשגרה בצל הקורונה, הביאה עימה גידול ניכר במעילות בכספי ארגונים מכל התחומים. חשיפתם של אותן מעילות ואי-סדרים כספיים נזקפים לערנותם של העובדים הזמניים שהחליפו חלק מהעובדים הקבועים שמכורח הנסיבות יצאו לחל"ת. 

סקר שביצע לאחרונה משרד רו"ח אלקלעי מונרוב ושות' בקרב 60 מבקרי פנים, מנהלי סיכונים וסמנכ"לי כספים בחברות ציבוריות ופרטיות מהמובילות בארץ, העלה כי חלה עלייה של 36% בכמות המעילות שנחשפו מאז תחילת הקורונה בהשוואה לתקופה המקבילה בשנים 2017-2019. 

למרות קיומם של אמצעי בקרה חדשניים וייחודיים, נמצא כי כ-74% מהמעילות והגניבות מתבצעות על-ידי בכירי העובדים. הסיבה המרכזית לכך היא שאותם אמצעים אינם ערוכים כראוי להתמודד עם האיומים הפנימיים שנשקפים לארגון. בנוסף, הסתמכות בלעדית על בדיקתם של מבקרי פנים וביצוע סקרי סיכונים, גם הם אינם מהווים ערובה מספקת. 

רו"ח משה ירימי

באופן פרדוכסלי, בעוד שארגונים גדולים יכולים לרוב להכיל את הנזקים הכספיים הכבדים הנובעים  מאירועי המעילות, הרי שמעל הארגונים הקטנים והבינוניים מרחפת בדרך כלל סכנת קריסה. חובתם, אפוא, של מקבלי ההחלטות בארגונים לעמוד על המשמר ולוודא, באמצעות מומחים, שאין פרצות אבטחה בתהליכים הרגישים במערך הכספים

את הפרצה הבאה סקר הסיכונים בכלל לא בדק.

ארגון גדול בענף התחבורה ביצע 'סקר סיכונים' באמצעות רואה החשבון. למרות זאת, ותוך מיפוי יסודי ומקצועי של התהליכים גילה רו"ח משה ירימי, שתוכנת הניטור שהופעלה אינה מפקחת כלל על תהליך כלשהו במערך התשלומים. אין ספק, שאיתור פרצה זו לפני עובדי הארגון מנע מעילות וגניבות כספים משמעותיות, בהעדר מערך פיקוח והתרעה.

רו"ח משה ירימי, מספר "פיתחתי מתודולוגיה ייחודית לטיפול יעיל ובמחיר סביר במניעת מעילות, המתבססת על ניסיון של למעלה מ-40 שנות עבודה עם מערכות כספיות מגוונות." 

במה השיטה שלך שונה ממה שקיים בשוק?

"המתודולוגיה שלי עושה שימוש בכלים הקיימים במערכות הכספיות, ומביאה אותם לידי מיצוי מירבי. 

שיטת העבודה שלי מבוססת בעקרון על חיקוי הפעולות העברייניות של המועלים, תוך חשיבה יצירתית אשר אינה בהכרח נצמדת לדוקטרינות מסוימות, שככל הנראה ידועות גם למועלים הפוטנציאליים. 

את עבודתי אני מגדיר כמתן שכבה נוספת לצמצום החורים ברשת האבטחה הקיימת, במטרה לחסום את הפרצות במערך התשלומים הארגוני, דרכן עלולים לחדור גורמים פנימיים עוינים. ראוי להדגיש כי הבדיקות שלי מתבצעות מבלי להפריע לפעילותם השוטפת של עובדי מערך הכספים בארגון והסיכוי להצלחה במניעת המעילה הוא למעלה מ-92%".

צילום: depositphotos

שינוי קטן והכסף בחשבון פקטיבי בחו"ל

ארגון עתיר כח אדם המספק שרותי מיקור חוץ לארגונים שונים. נדרש להעביר את התשלומים המוסדיים בגין שכר העובדים באמצעות מתווך. הביקורת מצאה שלגורם המתווך 'יד חפשית' בטיפול בקובץ התשלומים ללא פיקוח כלשהו מצד הארגון.

שאלנו את רו"ח ירימי מהי משמעות פרצה זו? " נורא פשוט, רק שינוי מס' חשבון בנק והבחור בדרכו 'לחגוג' בחו"ל עם הכספים הגנובים שהועברו לחשבונותיו בלי שאף אחד ירגיש".

משה ירימי  הוא רו'ח ומנתח מע' מידע, בעל ותק של 40 שנה במערכות מידע כספיות, מאפשר עכשיו עקב המצב העגום בתחום המעילות שיחה ללא עלות לבעלי עסקים  שרוצים לישון בשקט, כל הפרטים כאן.

כתיבת תגובה