כל הזמן חולים? אלה התבלינים שאתם חייבים להוסיף לתפריט שלכם

תבלינים הם, תרתי משמע, עניין של טעם. קיימים תבלינים אשר מככבים בתפריט ספציפיים וישנם תבלינים מסוימים עליהם פשוט לא ניתן לוותר באף מנה. יש המייחסים לתבלינים סגולות מרפא של ממש ובתרבויות מסוימות תבלינים אף משמשים עבור שמאניזם וכשפים!

תבלינים מסוימים נחשבים כ"אנטיביוטיקה של הטבע" ועל כן כדאי ונשכיל להבין כי ככל שנלמד יותר על מה שתבלינים מציעים, כך נוכל להתאים את התזונה שלנו לאורח חיינו בצורה המיטבית ביותר.

במזרח התיכון ובארץ ישראל בפרט, תבלינים תופסים תפקיד משמעותי בכל הקשור לתזונה, לתפריט יומי ולדיאטות שלנו. כל עדה ועדה התברכה בשלל תבליניה הצבעוניים ולתבלינים תפקידים תזונתיים ולעיתים אף בריאותיים. למעשה, החל בהפגת גזים וכלה במניעת זיהומים, יש היטענו כי תבלינים מסייעים במקרים אלו ועוד.

במאמר זה נעמוד על ארבעת התבלינים אשר, לטעמנו (תרתי משמע), חייבים לככב בתפריט שלכם. קחו דף ועט(אפשר גם בנייד) ורשמו לפניכם;

כוכב הרוק הנצחי של האנטיבוטיקה הטבעית – השום

בחרנו להתחיל מהכוכב הראשי והניצחי וככזה, ניתן לו את מעמד הכבוד הנ"ל. גבירותיי ורבותיי קבלו את תבלין השום. מאז ומתמיד שום היה תבלין אשר רבים היו הדיונים לגביו. המדע, הרפואה והרפואה האלטרנטיבית מייחסים לשום סגולות מרפא רבים בשל היותו ספוג בחומר פעיל הנקרא אליצין. חומר זה עוזר להילחם בזיהומים שונים ואף מסייע בהתמודדות עם טרשת עורקים. למרות כי לא קיימת הוכחה קלינית ליעילות האליצין, תרבויות עתיקות מאוד כבר השכילו להשתמש בחומר פעיל זה וגם כיום שום ידוע בשל סגולותיו הרבות. בכל הנוגע לתבלין השום, ההמלצה היא לרסק את שיניו על מנת לשחרר את האליצין ולגרום לריאקציה פעילה. במידה ואתם מבשלים את תבלין השום, או שמא אוכלים אותו חי, ריסוק שיני השום מבצע שחרור של החומר הפעיל, מזרז ומקיים פעולותיו.

המלך הבלתי מעורער של הודו – הכורכום

במקום הלא פחות מכובד עומד כורכום. המטבחים בהודו ידעו מדוע בחרו לאמץ את תבלין הכורכום כשחקן ראשי בהצגותיהם הקולונריות. כורכום, בדומה לתבלין השום, עוזר להילחם בדלקתיות ובנוסף גם עוזר למנוע מחלות לב. למעשה, החומר הפעיל בתבלין הכורכום הנקרא כורכומין עוזר בפעולה של הפחתת חמצון שומנים בכלי הדם שלנו. על ידי כך, כורכום עשוי להוריד את הסיכוי לחלות במחלות לב וכלי דם. נקודה נוספת לגבי כורכום(ואנו מתנצלים אם בזאת חטאנו וקילקלנו לכם את התיאבון)היא בכל הקשור לפטרת. היות והחומר הפעיל בכורכום מסייע בכך, ניתן להילחם בפטרת רגליים על ידי שימוש בכורכום ומיץ לימון. כאשר מערבבים את השניים יחדיו, מתקבלת תוצאה של תערובת הניתנת למריחה ומסייעת רבות במלחמה נגד פטרת.

הכוכב שאוהב לבלות במתכוני המוקפץ של המזרח – הג'ינג'ר

הבאנו בפניכם את בן דודו של הכורכום העונה לשם ג'ינג'ר, או בשמו הפחות מוכר; זנגביל. זנגביל הינו תבלין גמיש אשר ניתן לצריכה בשלל צורות ואופנים. החל בטחינת הזנגביל וכלה בשימושו כאשר הוא מיובש או טרי, האופנים השונים בהם ניתן לצרוך אותו מפיקים אפקט של שיכוך כאבים מצוין מן הטבע. זנגביל שייך למשפחת ההל והכורכום וההמלצה, בכל הקשור אליו, היא בליעת חצי כפית בכל יום על מנת לחזק את המערכת שלנו ואף להילחם בקשיים שונים כגון; שלשולים, בחילות ו\או הקאות.

היוד הטבעי של התרבויות העתיקות – הקימל

האחרון ברשימתנו אך לא פחות חשוב עבור התפריט היומי שלנו הוא תבלין קימל. בתרבויות עתיקות השתמשו בתבלין הקימל עבור חיטוי של פצעים ומניעת הידבקויות במחלות שונות. למעשה, כתבי הרמב"ם דנים בתבלין הקימל וראוי כי אנו נציינו גם כן. קיים אחוז מסוים באוכלוסיה אשר סובל מתסמונת המעי הרגיז. עבור אנשים אלו, אשר להפרעתם אין הסבר רפואי, קימל מהווה פתרון שמסייע בהתמודדות עם התסמונת הנ"ל. היות ולתסמונת המעי הרגיז אין עדויות רפואיות(כאשר אדם בעל תסמונת זו נבדק אצל רופא, לא יימצאו עדויות לדלקות מעיים כאלו ואחרות), לא קיימת תרופה עבור סמונת זו. במידה ואתם לוקים בתסמונת זו, יש לחקור על נושא הקימל ולנסות להיעזר בתבלין זה.

הטיפ האחרון שלנו אליכם

דקה לפני שאתם פונים לפתרונות של תרופות במרשם, תטיבו עם עצמכם אם תשכילו לחקור מעט את נושא התבלינים על מנת לנסות ולמצוא פתרונות אלטרנטיביים. אין לזלזל בפתרונות אלו משום שתבלינים משמשים תרבויות שונות כבר אלפי שנים, אז מי אנחנו שנטען אחרת?

לבריאות, ובתיאבון 🙂

כתיבת תגובה