איך טריק השקעות “עתיק” בן 84 שנים הפך את מולי רובינזון למשקיע סופר רווחי ואיך זה אולי יכול לעבוד גם לכם, בייחוד עכשיו, כשהשוק בחוסר יציבות?

אחרי שהשיג תוצאות בלתי יאומנות בשוק ההון (הרבה מעבר למדדים ובפחות סיכון), מנהל ההשקעות הצעיר מדבר על השיטה שמאפשרת למשקיעים יחידי סגולה לייצר רווחים בזמן שכל השאר בורחים מהבורסה, ומה שבעיקר מפתיע בשיטה הזו, זה שהיא עובדת כבר עשרות שנים, למרות שהיא כל כך פשוטה, וזה כנראה הקסם שלה.

"לאנשים שיודעים מה לעשות, ההשקעות שאולי נראות מסובכות, הופכות להיות דבר פשוט ואפילו צפוי " רובינזון.

כותרות אתרי הכלכלה זועקות כאב ומצטטות לא מעט משקיעים שבנו על כך שתיק המניות שלהם יוסיף להם חדר בדירה או גינה, ועכשיו בגלל הקורונה הם מבינים שאפילו דירת חדר הם לא יצליחו להציל ממה שנשאר. משקיעים אחרים בוכים שהפסידו השקעות שתוכננו לעזור להם ליום שחור, אבל בחלומות הכי שחורים לא דמיינו להם שדווקא היום השחור ימחק להם את ההשקעות.

ודווקא עכשיו נזכרתי בראיון עם אחד הכלכלנים הגדולים בעולם, שרואיין בתקופת המשבר הגדול של המשכנתאות בארצות הברית, 2008, משבר שריסק לא מעט בורסות בעולם, והכלכלן הזה אמר: המשבר הזה לא גרם לכך שכסף התאדה מהעולם. הוא גרם לכך שהכסף פשוט שינה את המסלול שלו, ומי שהיה רגיל לעמוד במסלול של הכסף ולגרוף הון עצום – עכשיו עומד ולא מבין למה הכסף כבר לא עובר דרכו. הכסף לא נמחק, הוא פשוט שינה מסלול, ומי שלא הבין את זה המשיך לעמוד במקום ולחכות שהכסף יחזור לעבור דרכו, אבל מי שכן הבין ושינה את המיקום שלו – ניצל את אותו המשבר כדי לגרוף הון דווקא בזמן שאחרים מפסידים כסף, או כמו שאותו כלכלן קרא לזה – הוא הצליח להעביר את הכסף שהם הפסידו לתוך הארנק (לתיק ההשקעות) שלו.

ואז נתקלתי בפרסום (יהיר) של מנהל השקעות צעיר שטוען שדווקא עכשיו זה הזמן להשקיע בבורסה...


והאמת, שהיו לי את כל הסיבות לחשוד באותו פרסום, אבל פעם שמעתי שזה לא משנה כמה סיבות יש לך לא להאמין, השאלה היא האם אתה יכול למצוא סיבה אחת כן להאמין, אז נזכרתי באותו ראיון של אותו כלכלן מ 2008, והחלטתי לעשות בירור קטן. גיליתי שהדברים שמולי רובינזון אומר חדשים אולי למשקיע הפרטי בישראל אך לא בתעשיית ההשקעות העולמית. שם כבר כמעט 90 שנה השיטה הזאת סוחפת משקיעים, כאשר ב-63 השנים האחרונות וורן באפט, המשקיע הגדול בעולם, הוא נושא הדגל הראשי שלה. “איכשהו” לישראל זה לא הגיע…

אז מה בעצם ה”טריק”?

“הטריק הוא להבין במה אתה משקיע. נקודה. תיק השקעות של אדם פרטי בארץ מורכב בדרך כלל ממספר גדול מדי של השקעות” אומר רובינזון “הדבר נובע מתפיסה שגויה שפיזור השקעות גדול מונע סיכון. אבל אם השקעות אמיתיות הן לטווח הבינוני ומעלה, כך שמראש הסיכון נמוך, למה צריך ‘לפזר סיכונים’ ולקנות את המניות הגרועות יחד עם הטובות בתוך קרנות ומדדים. למה לא להתמקד במניות הטובות ביותר ולתת להשקעות שלנו להיות במסלול הרווחי ביותר. שהכסף יעבוד עבורנו הכי קשה שאפשר”

תיק ההשקעות של אדם פרטי בארץ מורכב ממספר גדול מידי של השקעות… חלק מהן גרועות.

רגע, מדד ת”א 125 מבטיח לי שקניתי את המניות הטובות ביותר, לא?

“ממש לא. הוא מבטיח לך שרכשת את המניות הכי גדולות מבחינת שווי שוק, אבל חברות גדולות הן לא תמיד חברות טובות לתיק ההשקעות שלך. אולי עדיף לך לרכוש את כל החברות שהמנכ”ל שלהן עובד בחברה יותר מעשור או שהאות השלישית בהן היא ג”.

רגע, אם המנכ"ל עובד בחברה כבר מעל לעשור זה אינדיקציה לכך שכדאי לקנות את המנייה שלה?


“בפירוש לא. זה שהמנכ”ל נמצא כבר עשור בחברה לא אומר שהוא מנכ”ל טוב. יכול להיות שהתוצאות שלו עד היום לא טובות, יכול להיות שהיה מנכ”ל טוב בהתחלה והיום הוא כבר עייף. גם קניית חברה גדולה לא מבטיחה הצלחה בהשקעות. חברה גדולה כנראה הייתה בעבר חברה טובה אבל מי אמר ‘שהעתיד’ שלה לא נמצא כבר מאחוריה? אולי היא עדיין חברה טובה אבל המחיר שלה יקר להחריד?! זה שהיא גדולה לא נותן חותמת כשרות כלשהי שכדאי לרכוש אותה”.

מעניין, אז מה היא “חברה טובה” שאתה מדגיש שצריך לקנות כדי להצליח בהשקעות?

“אני רואה שתפסת את העניין, באמת כדי להצליח בהשקעות אתה חייב לרכוש חברות טובות, אני קורא להן ‘חברות מבצר’. אבל זה לא מספיק. צריך גם שהמחיר שלהן יהיה מפתה. אני תמיד מקפיד להיכנס למניה רק אם יש בה הנחה משמעותית על מחיר המחירון כך שהסיכון שלי נמוך.”

מה זה בדיוק "חברות מבצר"?


“חברת מבצר היא חברה שהעסק שלה, הביזנס, הוא פשוט ומובן עבור המשקיע ששם בה את כספו. זה הגיוני. כדי להצליח בהשקעות אתה חייב להבין במה אתה משקיע. תחשוב על זה, כאשר יצחק תשובה או טדי שגיא באים לעשות עסקה, הם בודקים את החברה שהם עומדים לרכוש. לא יעלה על הדעת אחרת. הם אנשי עסקים.

הם לא קונים חברות כי "נראה להם" שהחברה תייצר להם תשואה. הם קונים חברות שעל פי הנתונים יש להן עתיד, לא כאלה שהיה להן עבר, או כמו ששמעון פרס אמר פעם: כאלה שעבר גדול עוד לפניהן…

אותו הדבר לגבינו, אם אנו רוצים להיות משקיעים אמתיים אנו צריכים להיות אנשי עסקים ולא ‘רוכשי מניות מהמרים’ שקונים ומתפללים שהמחיר יעלה. אנשי עסקים ירכשו רק עסקים שהם מבינים בהם. בנוסף, בגלל שלנו אין המון זמן ללמוד כל מניה שאנו הולכים לקנות, אנו חייבים להיות יעילים ולכן נחפש לרכוש עסקים שהם פשוטים להבנה עבורנו – עסק פשוט ומובן”.

איך מזהים "חברות מבצר"?

“ישנם 3 קריטריונים ששלושתם חייבים להתקיים כדי שחברה תחשב ל"חברת מבצר". הקריטריון הראשון הוא שמדובר בעסק פשוט שאנחנו מבינים ממה הוא מתקיים ואיך הוא מייצר כסף. הקריטריון השני הוא שיש לחברה היסטוריה תפעולית עקבית, כלומר שהחברה נמצאת בביזנס שלה כבר כמה שנים טובות ושהיא לא חברה חדשה, כי אנחנו לא רוצים להמר על החברה הנכונה. אנחנו רוצים הוכחות לכך שהיא החברה הנכונה.

אני אישית דורש תוצאות מושלמות ב- 5 הנתונים העסקיים המרכזיים. יש לי ‘מכונת רנטגן’, שכל אחד יכול להשתמש בה, שמוציאה את הנתונים האלה מהאינטרנט בכמה לחיצות בלי מאמץ.

הקריטריון השלישי והאחרון הוא שיהיו לה סיכויים טובים בטווח הרחוק – כלומר, אני צופה עתיד לתחום הפעילות של החברה ועתיד לחברה עצמה בתוך התחום”.

חברת מבצר: הדרך שלך לנצל את שוק ההון לטובת תשואה גבוהה

אתה יכול לפרט…? אולי לתת דוגמא לחברת מבצר?

“ברור, לדוגמא, לפני שנה וחצי רכשתי מניות של בנק אינטרנטי בארה”ב שנתנו לי תשואה גבוהה במיוחד, יותר מ- 57%. הבנק הזה קיים יותר מ- 20 שנה מה שאומר שהוא שרד את משבר הדוט.קום בשנת 2000 ואת המשבר הפיננסי העולמי ב-2008. תחשוב על זה, שני המשברים האחרונים היו בליבת העסקים שלו, אינטרנט ובנקאות, ובכל זאת הוא ‘שרד’. אני אומר שרד עם מרכאות בגלל שהנתונים שלו מדהימים, אז וגם היום.

זה דוגמא לחברת מבצר, ששלושת הקריטריונים מתקיימים יחד: בנק הוא עסק שפשוט להבין איך הוא מייצר כסף, הוא פעיל כבר 20 שנה כלומר יש לו היסטוריה תפעולית עקבית, ויש לו סיכויים טובים בעתיד כי הוא שרד כבר 2 משברים פיננסיים והמשיך הלאה, ואם נוסיף לעובדה שמדובר בבנק אונליין, כלומר כזה שאין לו הוצאות תפעול מיותרות על סניפים כמו שכירות וארנונה, יש לו גם יתרון תחרותי יחסית על המתחרים. זה דוגמא לחברת מבצר!”.

אולי יעניין אותך גם:
> מהי השיטה הנכונה לייצב את תיק ההשקעות שלך?
> כשהפחדנים בורחים מהבורסה, החכמים נכנסים לגרוף את הקופה
> בתי ההשקעות לא רוצים שתדעו את הסוד הזה למסחר בשוק ההון

האמת זה נשמע בסיסי, ודי פשוט ליישום, ומכאן עולה השאלה – אם זה כזה פשוט, למה לא כולם משקיעים בשיטה הזו של "חברות מבצר"?

“התשובה לשאלה הזו נחלקת ל-2. החלק הראשון אני אצטט את אחד המנטורים הגדולים שהיו בעולם, ג'ים רוהן, שאמר: "כל מה שפשוט לעשות, עוד יותר פשוט לא לעשות…". אני אישית חושב שהבעיה העיקרית עם השיטה הזו, זה שהיא באמת פשוטה, ולכן יש הרבה שחושבים שבגלל שהיא פשוטה אין סיכוי שהיא תעבוד, ואז – הם עושים את מה שרוב בני האדם עושים כשהם מרגישים שאין סיכוי שזה יעבוד בגלל שזה פשוט – הם מסבכים את העניין עד שזה מגיע למצב שאין סיכוי שזה יעבוד. למעשה כבר בשנת 1985 שאלו את וורן באפט בראיון אם שיטת ההשקעות שלו כל כך פשוטה למה לא מחקים אותו, והוא ענה: "לא מחקים אותי בגלל שהשיטה כל כך פשוטה"

וורן באפט: לא מחקים אותי בגלל שהשיטה כל כך פשוטה

מכאן בעצם נובעת הסיבה השנייה – שרוב המשקיעים לא באמת לומדים את התחום לפני שהם משקיעים, אלא פשוט הולכים על גישת העדר – אם כולם מדברים על החברה הזו, כנראה שזה נכון. הם רק לא לוקחים בחשבון שיש מישהו שהתחיל לדבר על החברה וסחף את האחרים, ואותו אחד בד"כ עשה את זה כדי לספר סיפור שהוא לא בהכרח נכון.

מה הכוונה סיפור שהוא לא בהכרח נכון?

"הסיפור התחיל כסיפור שתפקידו ליחצן את החברה לצרכי יחסי ציבור בדרך כלל, וכדי לעשות יחסי ציבור כאלה משלמים למישהו שיבצע עבורך סיקור חיובי, שהמטרה בדרך כלל היא לגייס כסף לחברה, אבל זה לא תמיד מתוך מחשבה על המשקיעים. במילים אחרות – אם אנחנו משקיעים בסיפור, אנחנו צריכים לקחת בחשבון שזה שהסיפור מעניין לא הופך אותו לכזה שיעשה לנו חסד בעתיד.

“לא מחקים אותי בגלל שהשיטה כל כך פשוטה”. וורן באפט, 1985

ואם אני אקנה את המניות של החברות המובילות, זה לא תהיה השקעה נכונה?

"זה בדיוק מה שעושים המדדים למיניהם, אבל הבעיה היא שהמדדים נותנים לך את התמונה הכללית שממנה אתה לא יכול להבין כלום, כי המדדים משקפים ממוצע, והממוצע הוא לא נתון רלוונטי אם מסתכלים רק עליו. לדוגמא – אם אדם א' מרוויח 18000 שקל בחודש, ואדם ב' מרוויח 2000 שקל בחודש, אז ממוצע השכר החודשי שלהם הוא 10000 שקל בחודש, ואם זה השכר הממוצע, איך זה שאדם ב' בוכה שהוא לא גומר את החודש?"

אני מתחיל להבין

אני כמשקיע לא רוצה שחברות שמרוויחות יקזזו לי הפסדים של חברות מפסידות, כי במקרה הזה השורה התחתונה של תיק ההשקעות שלי לא תהיה אטרקטיבית. אני רוצה לעבוד עם תיק השקעות שאני מבין בדיוק מה ההרכב שלו, ולכן במצב אידיאלי יהיו בתיק שלי בין 5-9 חברות שאבין כל אחת ואחת מהן בדיוק.

אבל אולי דווקא באפט הוא סוג של גאון? דוגמא להצלחה חד פעמית שלא תחזור?

“באפט הוא לא הדוגמא היחידה למשקיע שפעל בשיטת השקעות הערך והצליח. המורה שלו בנג’מין גרהאם מי שלמעשה המציא את השיטה הניב למשקיעים בשותפות ההשקעה שלו כ- 22% בממוצע בשנה לאורך מספר עשורים. תלמידים נוספים של גרהאם כמו ויליאם ג’. רואן, אירווינג קאהן, וולטר שלוס וצ’ארלס ברנדס גם השיגו לאורך זמן תשואות יוצאות מגדר הרגיל עבור המשקיעים שלהם. כך שקשה לומר על ההצלחה של באפט שהיא דבר חד פעמי”.

ולאדם פרטי שמנהל את ההשקעות שלו לבד, לאיזו תשואה שנתית הגיוני לצפות?

“שוק המניות הכללי נותן כ- 7 אחוזי תשואה בשנה, ע”פ נתוני העבר, תלוי תזמון כמובן ובהנחה ולא נכנסת לשוק ערב משבר. לעומת זאת, וורן באפט הצליח להשיג כ-20% אחוזי תשואה בשנה בממוצע לאורך 54 שנים. היעד האישי שלי צנוע יותר. בשיטת “מגע מידאס” (השיטה בה רובינזון השיג את התוצאות שלו) לצורך חישוב ‘מחיר המחירון’ של מניה אני שם נתון של 15% בשנה.

וזה כל כך משמעותי ההבדלים האלה שבין 7 אחוז ל- 15 אחוז שנתי?

"בוא נעשה חישוב ביחד: אם התחלת את תיק ההשקעות שלך בסכום של 100 אלף שקל, ב-7% תשועה ממוצעת אתה תגדיל את תיק ההשקעות שלך פי 2 אחרי 10 שנים, כלומר התיק יהיה שווה 200 אלף."

להכפיל את תיק ההשקעות שלי תוך 10 שנים? אני קונה עכשיו

"אז, אולי כדאי שתשב, כי אם היית מייצר 15% תשואה שנתית, בתוך עשור היית מייצר פי 4 על ההשקעה שלך, כלומר התיק שלך היה שווה 400 אלף… אתה עדיין קונה 7%?"

טוב, כל זה תיאוריה עכשיו, כשבאה הקורונה וריסקה את השווקים. לאנשים נמחקו תיקי השקעות

זה נכון מצד אחד, אבל מצד שני גם נוצרה כאן הזדמנות מדהימה, כי ההתרסקות של השווקים ריסקה לא רק את המניות של החברות שנשענו על סיפורים מתוקשרים, אלא גם את המניות של חלק מחברות המבצר, ואותן – זה זמן מעולה עכשיו לקנות.

עכשיו זה זמן לקנות? אני לא בטוח שרוב יועצי ההשקעות יסכימו איתך

אני לא צריך שהם יסכימו איתי. הם מונעים מפחד כי הם מנתחים מספרים וגרפים. אני לא מנתח גרפים, אני בוחן את החברות שבהן אני משקיע, ואף גרף לא יכול לספר לך אם החברה הזו מייצרת כסף כי היא מוכרת פתרון שיהיה רלוונטי גם בעוד 10 שנים, או שהיא מייצרת כסף בעיקר ממשקיעים, כדי לנסות לפתח משהו שאולי יעבוד ואולי לא.

והשיטה הזו מתאימה רק לכאלה שיש להם מיליון שקל ומעלה להשקיע?

בכלל לא.

השיטה מתאימה גם אם יש לך רק 1000 שקל בלבד להשקיע. תקנה מניה אחת של חברת מבצר שנמכרת עכשיו בהנחה בגלל שהשווקים התרסקו, וכשיהיה לך עוד כסף להשקיע תקנה עוד.

ובכל זאת, כמה כסף פנוי להשקעה אני צריך כדי להרגיש שתיק ההשקעות שלי מייצר לי כסף?

“אם יש לך בין 20,000 ל- 250,000 שקלים להשקעה במניות, שיטת ‘מגע מידאס’ תהיה מושלמת עבורך”.

ומה אם פתאום אצטרך את הכסף?

ההשקעות נזילות לגמרי ובכל רגע אתה יכול למכור ולהשתמש בכסף. אבל המיינדסט הנכון להשקעה בשיטה, הוא בדיוק כפי שבאפט נוהג להגיד: ‘אל תחזיק מניה 10 דקות אם אתה לא מוכן להחזיק בה 10 שנים’. במציאות, יש חברות שקניתי ותוך שנה הן עלו יותר מפי שניים. גם באפט לא תמיד מחזיק בחברות שלו עשור”.

נשמע מעניין, אבל גם נשמע שצריך ממש לעבוד בזה כדי למצוא את חברות המבצר…

“בעבר זה היה נכון. בעבר שיטת ההשקעה של וורן באפט דרשה השקעה של זמן רב כיד למצוא את החברות והנתונים, אבל היום בזכות הטכנולוגיה שהתקדמה ובזכות קיצורי הדרך ששיטת "מגע מידאס" מאפשרת, זה הפך לאפשרי, אפילו לאנשים שאין להם מספיק זמן להתעסק עם זה.

יותר מזה – פיתחתי את שיטת "מגע מידאס" כדי לאפשר לשכירים ובעלי משפחות שאין להם זמן פנוי להצליח לייצר תוצאות, בייחוד עכשיו, נוכח חוסר הוודאות של התקופה, מה גם שלא נראה שיוקר המחייה הולך לעזוב אותנו בקרוב, נהפוך הוא. סביר שאפילו יחמיר.

רגע, אז כמה זמן צריך להשקיע כדי לקבל תוצאות?

“בשלב הלמידה צריך להשקיע כ- 20 דקות ביום, כדי לקבל יסודות נכונים. בפועל אני רואה שהסטודנטים שלי בתוכנית הלווי וההכשרה אוהבים להשקיע יותר. זה ממכר. בהמשך שכבר יהיו לך השקעות פעילות, חצי שעה בשבוע יספיקו לך כדי להיות בעניינים, לא צריך יותר מזה. אם בעתיד יהיו לך תקופות לחוצות עדיין הכסף שלך ימשיך לעבוד ולא תאלץ לשמור עליו כל שנייה”.

מה אתה אומר בעצם, שזה מתאים לכולם?

“ממש לא. זה לא מתאים למי שחושב שניתן בבורסה לעשות ‘כסף קל’, שאפשר להרוויח סכומים עצומים תוך חודשים בודדים. זה גם לא מתאים למי שמאמין ששוק ההון יכול להיות הכספומט החדש שלו, שיוציא לו כל חודש משכורת נוספת ללא כל מאמץ. אני רואה שאתה מחייך, אבל יש פרסומות באינטרנט שמבטיחות את זה. בפועל, כנראה כל מי שמתפתה לזה מפסיד שם את כספו. זו הסיבה ששמתי לי כמטרה לחשוף כמה שיותר אנשים לשיטת 'מגע מידאס'."

איך אפשר לבוא להדרכה שלך על השיטה הזו?

אני עושה את ההדרכות שלי בשידור חי דרך האינטרנט, כדי שאף אחד לא יצטרך לבטל בגלל המרחק, או בגלל הבידוד, או בגלל הסגר. כל מה שצריך זה להתחבר לשידור בזמן ולצפות. בשידור עצמו אני נותן הרבה מידע ויעד פרקטי שאפשר ליישם ממש מיד

וכמה עולה ההדרכה שלך?

ההדרכה האינטרנטית שלי היא חינמית, ומי שיקח בה חלק ייקבל גם מידע וכלים, וגם יקבל תשובות לשאלות שלו. זו גם הסיבה שכמות המשתתפים בהדרכה מוגבלת – טכנית יכולתי לתת למי שרוצה לקחת חלק בהדרכה בלי להגביל את מספר המקומות, אבל בגלל שאני רוצה לענות לכולם, אני חייב להגביל את מספר המשתתפים, ולכן עדיף להתחבר לשידור מוקדם. בתום ההדרכה, אני מציע למי שירצה לקבל ממני גם ליווי לרכוש את התוכנית שלי, אבל כמובן שזה לא חובה.

מעולה. איך נרשמים להדרכה?

כמו שאמרתי – ההדרכות שלי פתוחות לקהל הרחב, והן ללא תשלום, וניתן להירשם אליהן מכאן.

להרשמה בחינם להדרכה הקרובה של מולי רובינזון – לחץ כאן

כתיבת תגובה