איך טריק השקעות “עתיק” בן 84 שנים הפך את מולי רובינזון למשקיע סופר רווחי ואיך זה אולי יכול לעבוד גם לכם?

אחרי שהשיג תוצאות בלתי יאומנות בשוק ההון (הרבה מעבר למדדים ובפחות סיכון), מנהל ההשקעות הצעיר מדבר על השיטה שמאפשרת למשקיעים יחידי סגולה לייצר רווחים בזמן דווקא בזמן שהבורסה לא יציבה וכל השאר בורחים מהבורסה, ומה שבעיקר מפתיע בשיטה הזו, זה שהיא עובדת כבר עשרות שנים, למרות שהיא כל כך פשוטה, וזה כנראה הקסם שלה.

"לאנשים שיודעים מה לעשות, ההשקעות שאולי נראות מסובכות, הופכות להיות דבר פשוט ואפילו צפוי " רובינזון.

>>> אולי יעניין אותך גם:

בשנת 2008, בעיצומו של משבר המשכנתאות בארצות הברית שהוביל לריסוק של לא מעט בורוסת בעולם, התראיין אחד הכלכלנים הבכירים ואמר ש"המשבר לא גרם לכך שהכסף התאדה. המשבר גרם לכך שהכסף פשוט שינה את המסלול שלו, ולכן מי שהיה רגיל לעמוד בפוזיציה מסויימת לגרוף הון עצום – לא מבין למה הכסף הפסיק להגיע. מי שכן הבין שהכסף פשוט שינה את המסלול, ניצל את המצב כדי להעמיד את עצמו לאורך המסלול החדש של הכסף ובכף לגרוף הון, שפשוט עבר מכיסם של המפסידים, לכיסים שלו.

ניכר כי ההיסטוריה, ואולי גם קצת ההיסטריה חוזרת שוב, ובזמן שכותרות אתרי הכלכלה לאחרונה מלאות בסיפורים קורעי לב על אנשים שבחרו להשקיע את העתיד שלהם בבורסה בתקווה שהרווחים יסדרו להם פנסיה נכבדה, אבל הצונאמי התנודתי של הבורסה בשנה וחצי האחרונות מחק להם שנים של השקעות, מנהל השקעות צעיר (ויהיר) טוען שעכשיו זה הזמן להשקיע. בורסה.

מנהל השקעות צעיר (ויהיר) טוען: דווקא עכשיו זה הזמן להשקיע בבורסה...

מנהל ההשקעות היהיר הזה הוא לא אחר מאשר מולי רובינזון, ומסתבר שהוא לא המציא את הגלגל, והוא בעצם לא מחדש כלום. הוא פשוט מסתמך על שיטת השקעות שמוכיחה את עצמה כבה 90 שנה, אשר המשקיע הגדול בעולם, וורן באפט, מזוהה עמה בכל העולם, אולם נראה שכמו בהרבה מקרים אחרים, גם לישראל איכשהו המידע הזה לא הגיע…

מולי, מהי בעצם השיטה הזו שאתה מדבר עליה?

“אנשים טועים לחשוב שפיזור השקעות גדול מונע סיכון, אבל כאשר מדובר על השקעות לטווח בינוני ומעלה, פיזור השקעות גורם לכך שהמניות הפסדיות שוחקות את הרווחיות של המניות הטובות, כמו שקורה בקרנות והמדדים. במקום לפזר סיכונים, עדיף פשוט להימנע מסיכונים, להתמקד במניות הטובות ביותר ולתת להשקעות שלנו להיות במסלול הרווחי ביותר. שהכסף יעבוד עבורנו הכי קשה שאפשר”

תיק ההשקעות של אדם פרטי בארץ מורכב ממספר גדול מידי של השקעות… חלק מהן גרועות.

רגע, מדד ת”א 125 מבטיח לי שקניתי מניות טובות, לא?

“לא. הוא מבטיח לך שרכשת את המניות הכי גדולות מבחינת שווי שוק, אבל זה לא בהכרח טוב לתיק ההשקעות שלך. אתה צריך לקנות מניות של "חברות מבצר".

מה זה בדיוק "חברות מבצר"?

“חברת מבצר" היא חברה שהעסק שלה, הביזנס, הוא פשוט ומובן עבור המשקיע ששם בה את כספו. להבדיל מ"מהמרי מניות" קונים מניות ומתפללים שהמחיר יעלה, משקיע אמיתי הוא אחד שמשקיע בעסקים שהוא מבין בהם, ושעל פי הנתונים יש לעסקים האלה עתיד. הוא קונה על פי העתיד של העסק, ולא על פי העבר שלו..

איך מזהים "חברות מבצר"?

“ישנם 3 קריטריונים ששלושתם חייבים להתקיים כדי שחברה תחשב ל"חברת מבצר". הקריטריון הראשון הוא שמדובר בעסק פשוט שברור ממה הוא מתקיים ואיך הוא מייצר כסף. השני הוא שיש לחברה היסטוריה תפעולית של כמה שנים טובות, והשלישי זה שיש עתיד לנישה שבה החברה פועלת, ויש עתיד לחברה בנישה שבה היא פועלת.

חברת מבצר: הדרך שלך לנצל את שוק ההון לטובת תשואה גבוהה

אתה יכול לפרט…? אולי לתת דוגמא לחברת מבצר?

“כן. לפני כשנתיים רכשתי מניות של בנק אינטרנטי בארה”ב שנתנו לי תשואה גבוהה במיוחד, יותר מ- 57%. הבנק הזה קיים יותר מ- 20 שנה מה שאומר שהוא שרד את משבר הדוט.קום בשנת 2000 ואת המשבר הפיננסי העולמי ב-2008. תחשוב על זה, שני המשברים האחרונים היו בליבת העסקים שלו, אינטרנט ובנקאות, ובכל זאת הוא ‘שרד’. אני אומר שרד עם מרכאות בגלל שהנתונים שלו מדהימים, אז וגם היום.

כן, זה נשמע פשוט, אבל… אם זה כזה פשוט, למה לא כולם משקיעים בשיטה הזו של "חברות מבצר"?

אני חושב שהבעיה העיקרית עם השיטה הזו, זה שהיא באמת פשוטה, ולכן יש הרבה שחושבים שבגלל שהיא פשוטה אין סיכוי שהיא תעבוד, ואז – הם מסבכים את העניין עד שזה מגיע למצב שאין סיכוי שזה יעבוד. למעשה כבר בשנת 1985 שאלו את וורן באפט בראיון אם שיטת ההשקעות שלו כל כך פשוטה למה לא מחקים אותו, והוא ענה: "לא מחקים אותי בגלל שהשיטה כל כך פשוטה"

וורן באפט: לא מחקים אותי בגלל שהשיטה כל כך פשוטה

“לא מחקים אותי בגלל שהשיטה כל כך פשוטה”. וורן באפט, 1985

ואם אני אקנה את המניות של החברות המובילות, זה לא תהיה השקעה נכונה?

"זה בדיוק מה שעושים המדדים, וכבר אמרנו שזה טעות לעשות. אני כמשקיע לא רוצה שחברות שמרוויחות יקזזו לי הפסדים של חברות מפסידות, כי במקרה הזה השורה התחתונה של תיק ההשקעות שלי לא תהיה אטרקטיבית. אני רוצה לעבוד עם תיק השקעות שאני מבין בדיוק מה ההרכב שלו, ולכן במצב אידיאלי יהיו בתיק שלי בין 5-9 חברות שאבין כל אחת ואחת מהן בדיוק. זו שיטת השקעות הערך של באפט שאני מעתיק ממנו

אולי באפט הוא סוג של גאון ולכן הוא לא דוגמא?

“באפט לא המציא את השיטה הזו. הוא רק מזוהה איתה יותר מאחרים. המורה שלו, בנג’מין גרהאם השיג למשקיעים שלו תשואה שנתית ממוצעת של 22% לאוך מספר אחרים, והתלמידים של באפט גם משיגים תשואות בלתי רגילות ולאורך זמן, כך שקשה לומר על ההצלחה של באפט שהיא דבר חד פעמי”.

>>> אולי יעניין אותך גם:

ולאדם פרטי שמנהל את ההשקעות שלו לבד, לאיזו תשואה שנתית הגיוני לצפות?

“שוק המניות הכללי נותן כ- 7 אחוזי תשואה בשנה, ע”פ נתוני העבר, תלוי תזמון כמובן ובהנחה ולא נכנסת לשוק ערב משבר, ולמרות שבאפט הצליח להשיג כ-20% אחוזי תשואה בשנה בממוצע לאורך 54 שנים, היעד האישי שלי צנוע יותר. בשיטה שלי, “מגע מידאס”, אני מכוון ל-15% בשנה.

וואוו, זה יותר מכפול מהשוק…

וזה לגמרי לא בשמיים.

אבל… מה קורה עם התנודתיות המסחררת של הבורסה בתקופה הזו? לאנשים נמחקו תיקי השקעות

הכסף לא הולך לאיבוד ולא מתאדה, וכשיש אנשים שמפסידים בבורסה, יש אחרים שגורפים הון. השווקים ריסקו גם את המניות של חלק מחברות המבצר ואותן – זה זמן מעולה עכשיו לקנות.

עכשיו זה זמן לקנות? אני לא בטוח שרוב יועצי ההשקעות יסכימו איתך

אני מעדיף שהם לא יסכימו איתי. ככה למשקיעים שלי ישארו יותר מניות לקנות. הם מפחדים כי הם מנתחים גרפים, אבל כמו שאף עץ לא יכול להסביר מה זה יער, ככה אף גרף לא יכול לספר אם החברה מייצרת כסף ממוצרים שהיא מוכרת, או שהיא מוכרת סיפור שאולי יהפוך למציאות ואולי לא.

כמה כסף פנוי להשקעה אני צריך כדי להרגיש שתיק ההשקעות שלי מייצר לי כסף?

“אם יש לך בין 20,000 ל- 250,000 שקלים להשקעה במניות, שיטת ‘מגע מידאס’ תהיה מושלמת עבורך”.

ומה אם פתאום אצטרך את הכסף?

ההשקעות נזילות לגמרי ובכל רגע אתה יכול למכור ולהשתמש בכסף, ויצא לי גם למכור מניות אחרי שנה שהחזקתי אותן, אבל המיינדסט הנכון לשיטה הזו היא ללכת על מניות שתהיה מוכן להחזיק בהן גם 10 שנים”.

וכמה זמן צריך להשקיע כדי למצוא את חברות המבצר?

“בעבר השיטה דרשה זמן רב, אבל היום בזכות הטכנולוגיה שהתקדמה ובזכות קיצורי הדרך שפיתחתי, שיטת "מגע מידאס" מאפשרת גם לשכירים ובעלי משפחות שאין להם זמן פנוי להצליח לייצר תוצאות. בשלב הלמידה אני ממליץ לסטודנטים שלי בתוכנית הליווי להשקיע כ-20 דקות ביום לקבל יסודות נכונים. בהמשך שכבר יהיו לך השקעות פעילות, חצי שעה בשבוע יספיקו לך כדי להיות בעניינים”.

איפה אפשר ללמוד את השיטה הזו?

אני עושה את ההדרכות שלי בשידור חי דרך האינטרנט, כדי שאף אחד לא יצטרך לבטל בגלל חניה, או מרחק, או בגלל תו כזה או אחר. חשוב לי להפיץ את השיטה לכמה שיותר אנשים, כי באמת שבבורסה יש מקום לכולם.

וכמה עולה ההדרכה?

ההדרכות שלי פתוחות לקהל הרחב, והן ללא תשלום, וניתן להירשם אליהן מכאן.

להרשמה בחינם להדרכה הקרובה של מולי רובינזון – לחץ כאן

כתיבת תגובה