אחד מאלף: האם קורות החיים שלכם יצליחו להשיג לכם את משרת חלומותיכם?

כיום, אין ספק כי ישנה תחרות עצומה על כל משרה ומשרה. אתם כותבים קורות חיים, עומלים עליהם קשות, ולא תמיד מוצאים עבודה במהירות הנדרשת. האם הכול תלוי בקורות החיים שלנו? מה יכול לשפר את הסיכוי שלנו לקבל טלפון מהמעסיק ומה ירסק את הסיכוי משמעותית? בואו נדבר על זה.

הצעות עבודה קיימות בשפע, אך נדמה כאילו כולם מחפשים ולא מוצאים את ייעודם או את מקור פרנסתם הראוי. במקרים רבים, אנשים מחפשים עבודה במשך חודשים ארוכים, רק בכדי לגלות כי מדובר במלאכה הרבה יותר קשה ממה שהם הואילו לדמיין לעצמם. אחד הדברים העיקריים שכדאי לזכור לגבי הצעות עבודה, חיפוש עבודה, הצעת משרות ועוד, זה כל הנושא של כתיבת קורות חיים.

אין הזדמנות שנייה ליצור רושם ראשוני

נכון להיום, על כל משרה שמתפרסמת מתקבלים החל מ-20 קורות חיים (במשרות הדורשות התמחות ספציפית), דרך עשרות רבות של קורות חיים (בתחומים פופולריים יותר, ובתחום ההייטק), ולפעמים אפילו מאות קורות חיים (בתחומים אשר אינם דורשים התמחות כלל, או בתחומים כלליים), ולכן, הסינון הראשוני שקורות החיים שלך עוברים הוא הסינון הויזואלי – המראה שלהם.

מזכירה שחומת עור יושבת לפני ערימה של קורות חיים מקומטים, כאשר היא כעוסה ועצבנית

העימוד שלהם לא בנוי נכון? השורות צפופות ולא מזמינות לקרוא? אין כותרת ברורה שמבהירה לאיזו משרה הפנייה? הפונט קטן מדי? המראה של המסמך לא מזמין? הפורמט לא נעים לעין? כל אלה ועוד עלולים לגרום לקורות החיים שלך למצוא את עצמם בפח, גם אם אתה האדם המתאים ביותר ביקום למשרה הזו, וחבל, ולכן, השלב הראשון בתהליך כתיבת קורות החיים, הוא בעצם לוודא שהמסמך של קורות החיים שלך נראה טוב, וכתוב בתבנית מזמינה.

אין ספק, לא כולנו מומחי כתיבה ידועים, ותמיד כדאי להסתייע באנשים הנכונים שיעזרו לנו לכתוב קורות חיים בהצלחה. ניתן למצוא באינטרנט אפילו שבלונות לכתיבת קורות חיים, אך ברוב המקרים, מדובר בשבלונות שלא כל כך מתאימות למבנה קורות החיים הנפוץ בארץ ישראל, בשל העימוד השונה בעברית (הכתיבה מימין לשמאל), ולכן כדאי לשים לב אם מדובר במסמכים בעברית או באנגלית. כאן תוכלו למצוא מקבץ שבלונות מומלצים בעברית.

חשוב לדעת מה לכתוב במסמך קורות החיים, אבל חשוב יותר לדעת מה לא לכתוב

כשאתם יושבים לנסח את קורות החיים שלכם, חשוב שתעשו חושבים ותחליטו לאילו משרות אתם רוצים להגיש מועמדות, ובהתאם הכינו את קורות החיים שלכם. אחת הטעויות הפופולריות בקרב מחפשי העבודה, היא שהם נוטים להתמודד על משרות שונות, ומשתמשים באותו המסמך של קורות החיים, בתוך מחשבה של "וואן סייז פיטס אול" – נכתוב משהו שמתאים לכל המשרות, וזו כמובן שגיאה שהם ככל הנראה משלמים עליה בכך שהם מפספסים את המשרות שהם רוצים. הדבר הנכון לעשות הוא כמובן להחזיק מספר גרסאות של מסמך קורות החיים, בהתאם למספר סוגי המשרות שאתם מתמודדים עליהן, ולהתאים לכל משרה את קורות החיים שלה.

תחביבים: סודוקו וגולף

מחפשי עבודה רבים נוטים לחשוב שאם הם יוסיפו למסמך קורות החיים שלהם את רשימת התחביבים שלהם, המעסיק יראה בהם כבן אדם ולא רק כ"כלי" שתפקידו למלא פונקציה בעסק, ובהחלט יש בחשיבה שכזו שביב של הגיון, אולם מעבר לשביב ההגיון יש בחשיבה הזו בעיקר נקודות שאפשר ליפול אליהם בקלות, לדוגמא – אם התחביב שלך מצביע על כך שאתה מתאים יותר למשרה הזו, כי אתה מתמודד על משרת עיתונאי ספורט והתחביב שלך זה צפייה במשחקי ספורט, או שאתה מתמודד על משרת מתכנת והתחביב שלך הוא לנהל פורום של מתכנתים צעירים – זה בהחלט יתרון, אולם אם אתה מתמודד על תפקיד של שירות לקוחות והתחביב שלך הוא סודוקו – הדבר הראשון שיקפוץ לראש של המעסיק שלך ככל הנראה הוא שאתה מתכוון לשחק סודוקו בזמן העבודה ולכן – הוא יעדיף שלא לפנות אליך. גם אם אתה שחקן גולף חובב ואתה מתמודד למשרה שמציעה שכר שאינו גבוה – גם במקרה זה ייתכן שתימצא פחות מתאים למשרה, כיוון שספורט הגולף מאופיין בד"כ באנשים בעלי הכנסה מעל הממוצע, ולכן – המעסיק עלול להסיק שהמשרה אליה שלחת קורות חיים היא משרת "התפשרות" עד שתמצא משרה מתגמלת יותר, ואף אחד לא רוצה להעסיק מישהו שלא באמת רוצה לבצע את המשימות של התפקיד שלו.

בית ספר יסודי "עירוני ט" בפתח תקווה

גם את בית הספר היסודי אין באמת סיבה להוסיף לקורות החיים, אלא אם כן הוא מצביע על יתרון כלשהו שיש לך ביחס לאחרים. אם לדוגמא בגיל צעיר חייתם במדינה אחרת ולמדת בבית ספר יסודי שם, והשפה הזו עשויה להצביע על יתרון שלך כלפי מועמדים אחרים – יש מקום לשקול אם לציין את זה כאשר תספר על רמת השליטה שלך בשפה, אבל מעבר לכך – אין שום הגיון או סיבה לציין את זה. כאשר אתה רוצה לספר על השכלה שלך ועל הלימודים – דבר רק מקום הלימודים הרלוונטי האחרון. אם אתה בוגר תואר במחשבים בטכניון, ואתה מתמודד למשרת מתכנת בחברת הייטק, זה שלמדת תיכון במגמת ספרות זה פחות רלוונטי. אם לעומת זאת אתה בוגר תואר בכלכלה ובתיכון למדת במגמת ספרות, תוכל לציין במקרה זה גם את לימודי התיכון וגם את לימודי התואר, במידה ותרצה להעביר מסר שאתה טוב גם בתחום העיוני וגם בתחום האנליטי.

לימודים: בוגר קורס וורד מטעם "מכללת אלישע", 2007

גם כאשר מועמדים מספרים על הקורסים וההכשרות שהם לקחו בהם חלק במהלך השנים, רבים מהם עושים טעויות שבסופו של דבר עולות להן בכך שהם לא מצליחים לעבור את הסינון הראשוני ולקבל שיחת טלפון שבה מזמינים אותם לראיון העבודה.

לפני שאתה (או את) מציינים קורס או הכשרה שעברתם, נסו לחשוב לרגע – האם זה משפר את סיכויי ומאדיר אותי ביחס למועמדים אחרים? או שזה דווקא פוגע בסיכוי שלי? לדוגמא, אם סיימת לפני כמה חודשים או שנה קורס בתכנות, ואתה מתמודד לתפקיד של מתכנת – הרי שיש בזה יתרון וכדאי לציין את זה. לעומת זאת, אם לפני 8 שנים למדת קורס הכרת המחשב, בהתחשב בכך שבשנים האלה גם תוכנות המחשב קצת השתנו והתעדכנו, ולכן הידע שצברת באותו קורס ככל הנראה שכבר לא רלוונטי, וגם – זה עשוי להצביע על כך שאתה ומחשבים לא ממש מתסדרים יחד, שהרי רוב האנשים לא צריכים קורס שכזה, והם לומדים את הידע הזה לבד, במסגרת ניסוי וטעיה.

תהיה שונה, ותוודא שקל למצוא אותך

תהיה אחר, ותוודא שקל למצוא אותך

אם אתה באמת רוצה להשיג את משרת חלומותיך, או לכל הפחות משרה קצת יותר מתגמלת וקצת יותר מהנה מהמשרה האחרונה שלך (או מזו הנוכחית), הדרך הטובה ביותר היא להגדיר את התוצאה הרצויה כמטרה, ולפעול כדי להשיג את המטרה הזו.

זה אולי נשמע כמו מנטרה מעולם האימון ולמען האמת זה בהחלט קיים גם שם, אבל זו איננה קלישאה. כתיבת קורות חיים היא מיומנות שניתן ללמוד אותה ולהשתפר בה, ויש בה גם קאץ' – ככל שאתה טוב יותר במיומנות הזו, כך יש לך פחות הזדמנויות לתרגל (כיוון שלא תצטרך להתמודד על משרות רבות עד שתמצא את המשרה האחת שלך), וככל שאתה פחות טוב בזה – יהיו לך יותר הזדמנויות לתרגל (עד שתלמד לכתוב קורות חיים כמו שצריך, ולהשיג את המשרה המבוקשת).

הבשורה הטובה היא – שאתה לא לבד בעניין הזה

נכון להיום, בחיפוש קצר בגוגל תוכל למצוא עשרות טיפים לכתיבת קורות חיים, כאשר חלקם מפורטים ומסבירים בדיוק מה לעשות וחלקם שטחיים למדיי, ויחד עם זאת חלקם נכתבו לפני מספר שנים, בתקופה שלפני שרשתות חברתיות הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו, וחלקם מעודכנים למדי, אולם אם אתה רוצה לקצר לעצמך את תהליך החיפוש – אתה יכול להירשם דרך הכתובת הזו ולקבל טיפים אפקטייבים איך לכתוב קורות חיים,

ובהצלחה בעבודה החדשה 🙂

כתיבת תגובה